Induktiokarkaisussa kappaletta kuumennetaan sähkövirran ja kelan avulla, jolloin teräskappaleen pintaan indusoituu voimakas virta ja kappaleen pinta kuumenee hyvin nopeasti austeniittialueelle. Kelaa seuraa välittömästi jäähdytysrengas, jolla kappale jäähdytetään nopeasti. Menetelmä on nopea, mutta vaatii usein kappalekohtaisen kelan, joka nostaa pienien erien kustannuksia. Menetelmässä ei myöskään voida käsitellä kuin yksi kappale kerrallaan. Karkaisusyvyyden määrittämiseksi kappale on rikottava, tätä varten tehdään usein joko sarjan alussa tai/ja lopussa koekappaleet. Karkaisusyvyys on noin 2…5 mm ja kovuus
55…60 HRC. Induktiokarkaisulla saavutetaan hyvä pintapaineen kestokyky, sekä hyvä taivutusväsymislujuus, pinnan repeilyvaara on kuitenkin suuri ja liukuominaisuudet huonot.